Kuidas lapsed aktiivsena hoida?

Foto on illustratiivne. Allikas: Pixabay.com
Foto on illustratiivne. Allikas: Pixabay.com

Kõik, kes on näinud lapsi mänguväljakutel ja õues jooksmas ning hullamas, teavad, et lapsed on loomupäraselt aktiivsed ja armastavad väga liikuda. Liumäe otsa ronimine või kiikumine võib olla aga aluseks elukestva liikumisharrastuse väljakujunemisele ning aktiivse elustiili püsimisele ka hilisemas elus.

Lapse kasvades jääb liikumist aina vähemaks ning aktiivsete tegevuste leidmine võib kooliealise lapse jaoks osutuda suureks väljakutseks. Juba kooliga alustades kasvavad lapse igapäevased kohustused ja rutiin niivõrd palju, et vaba aega, mida liikumisega sisustada, jääb aina vähemaks. Olulist osa mängib siinjuures ka eeskujude puudumine täiskasvanute poolt ning perede kiire elutempo, mis liikumisharrastustega tegelemist tihtipeale alati ei soosi.

Isegi kui lapsel oleks soovi ja tahtmist oma vaba aega sisustada liikumisega, ei tunne lapsevanemad end piisavalt turvaliselt, et lasta oma võsukestel vabalt naabruskonnas ringi seigelda ning joosta ja ronida, nagu seda on põlvkondi varem harjutud tegema. Seetõttu on laste valikud ja võimalused oma vaba aega aktiivsete tegevustega ise sisustada tihtipeale piiratud.

Vaatamata takistustele ja väljakutsetele on lapsevanematel siiski võimalik kasvatada ja säilitada lastes armastust aktiivse elustiili vastu ning muuta liikumisharjumusi igapäevaelu osaks. Selline eeskuju seab lastele tervisliku käitumismustri ning on eeskujuks ja normiks ka hilisemas täiskasvanuelus.

Kasu liikumisest

Regulaarne liikumine on kahtlemata väga oluline kasvava lapse organismile. Põhjuseid selleks on mitmeid:

  • liikumine aitab kasvatada lihasjõudu ja luid
  • liikumine hoiab kaalu normis
  • liikumine vähendab riski II tüübi diabeeti haigestumisel
  • liikumine tagab kvaliteetse une
  • liikumine on võti õnnelikuks eluks

Terved ja füüsiliselt aktiivsed lapsed on tihtipeale ka motiveeritumad oma õpingutes, mis omakorda tagab edu ka muudes valdkondades. Füüsiline kompetents ja võimekus tõstab ka lapse enesehinnangut.

Mis motiveerib lapsi liikuma?

  1. Valige õige tegevus vastavalt lapse vanusele. Kui lapsel on igav või see tegevus talle huvi ei paku ega ole eakohane, siis suure tõenäosusega see lapse liikumisharjumusi ka ei paranda.
  2. Andke lapsele mitmeid valikuid aktiivseks liikumiseks. Käige koos lapsega mängu- ja spordiväljakutel ning seiklusparkides – tagage lapsele võimalus tutvuta erinevate spordialadega ja laske tal ise proovida, katsetada ning avastada.
  3. Lapsel peab olema lõbus! Just lõbu motiveerib teda selle liikumisharrastusega edasi tegelema. Ilma lõbuta ei püsi huvi sporditegevusel just eriti kaua. Oluline on, et esimene kogemus ja lõbus eduelamus oleks käes, sealt edasi on juba lihtsam kasvatada lapses ka püsivust ning harjumust muuta liikumine ja sport igapäeva osaks.

Kui lapsele midagi meeldib, siis tõenäoliselt tahab ta seda veel teha. Oskuste arendamine, olgu see ujumises või jalgrattasõidus, parandab ka lapse füüsilist võimekust ning laseb tunda, et laps on midagi saavutanud. Eriti oluline on teha see avastusteekond lapsega koos läbi ja toetada ning väärustada tema kordaminekuid. Spordiga tegelemisest saadav eduelamus ja vanemate tunnustus innustab ja motiveerib lapsi spordiga ja liikumisega tegelema ka edasises elus.

Allikas: kidshealth.org 

Tutvuge sportimisvõimalustega Tallinnas ja huvitegevustega Tallinna huvikoolides.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga