Kuidas konflikte lahendada nii, et saad, mida soovid, ja keegi ei saa haiget?

Märtsi alguses toimunud konfliktide lahendamise teemalisel veebiseminaril jagas psühholoog ja vaimse tervise portaali peaasi.ee koolitaja Elina Kivinukk nippe ja võtteid, mida teha konfliktiolukorras ja kuidas konflikte lahendada.

Konflikt on huvide, vajaduste ja väärtuste kokkupõrge, mis võib leida aset inimese sees või inimeste vahel.

Konfliktid on paratamatu osa meie elust. Arusaamatuste ja vastuolude vältimiseks on oluline välja selgitada, mida mõlemad osapooled päriselt soovivad ning kriitika asemel jagada hoopis lahkeid sõnu. 

Konfliktist tasub rääkima hakata aga alles siis, kui on tõsine soov leida sellele lahendus. Probleemi lahendamiseks tuleks enda jaoks lahti mõtestada järgnevad teemad.

1. Mis juhtus?

Arvesta sellega, et inimestel võivad olla juhtunust väga erinevad nägemused. Seetõttu on väga oluline välja selgitada, kuidas mõlemad osapooled olukorda näevad ja toimuvast aru saavad. 

Konfliktiolukorra lahendamist alusta kolmanda isiku vaatenurgast ehk olukorra kaardistamisest – esita avatud ja täpsustavaid küsimusi ning jäta alati vestluskaaslasele võimalus mitte vastata. 

2. Tunded

Meil kõigil on tunded ning konfliktisituatsioonis keevad need kergesti üle. Ära unusta, et väga oluline on tunnistada ja austada teise osapoole tundeid. Üksteise süüdistamine ei vii kunagi lahenduseni. Väljenda ausalt enda tundeid, kuid ära anna hinnanguid teise käitumisele. 

Eneseväljendamine on mõlema osapoole vastutus, misjuures tuleb mõista, et teise tunded ja mõtted pole (vähem)tähtsamad.

3. Kahtlused identiteedi osas

Konfliktis võime enda olemuse, oskused ja võimed kahtluse alla seada ning kipume asju mustvalgelt nägema – üks on hea teine paha, ühel on õigus teisel mitte, tunnen end armastatuna või väärtusetuna. Ole valmis laskma lahti eelarvamustest ja oletustest ning tunnista, et jah, ka mina võin eksida. 

4. Lahenduse leidmine

Igas konfliktis on kindlasti ka mõni ühine seisukoht või arvamus. Leidke need ja alustage nende najalt ühise arvamuse kujundamist. 

Käi välja konkreetsed ettepanekud, kuidas edasi. Selleks on kindlasti vaja välja selgitada mõlema osapoole jaoks see kõige olulisem – mida kumbki päriselt tahab ning millest ollakse valmis loobuma. Edukalt lahendatud konflikt võib teinekord kaasa tuua hoopis uusi ja huvitavaid lahendusi. 

 

Konfliktide lahendamisest saad täpsemalt edasi lugeda: http://peaasi.ee/konflikti-lahendamine/

Vaata ka Noore Tegija veebiseminari “Kui mulle jääb konflikt, mis siis sulle jääb?” salvestust siin: https://youtu.be/4xRQxxMuqJU

harli-marten-M9jrKDXOQoU-unsplash