Oskus olla objektiivne

Foto Josh Rose. Allikas unsplash.com
Foto Josh Rose. Allikas unsplash.com

Oskus analüüsida sõnumite sisu ja tagamaid ning võime olla sõnumisaatjate motiivide suhtes kriitiline võiks kuuluda tänapäeval iga meediatarbija põhiliste oskuste hulka. 

Artikli autorid:
Priit Pruul ja Maari Põim
SA Archimedes noorteagentuur

2017. aasta jaanuari lõpus alustas SA Archimedese noorteagentuur kampaaniaga #olenobjektiivne, millega soovitakse ctõstatada meediakriitilist arutelu noorte seas. Teemasse kaasati Eesti youtuber’id, kes rääkisid oma kogemustest, olles ühtaegu nii meediasisu tootjad, selle tarbijad kui aeg-ajalt ka meedia huviorbiidis. Kampaania soov oli, et igasugust meedias ilmuvat informatsiooni tarbides – olgu see siis Facebookis, Instagramis või ETV-s – püütaks olla objektiivne, sest kõik ei ole alati nii, nagu näib.

Sõnumite mõistmine nõuab oskuseid

Meediakanalite ja -vormide hulk on tänapäeval hüppeliselt kasvanud ning sõnumite mõistmiseks ja analüüsimiseks on peale aja tarvis ka täiendavaid teadmisi ja oskusi. Nende puudumisel võime tahtmatult aidata kaasa valeinfo levimisele ning võtame kergeusklikult vastu kuuldusi, mille põhjal tegutsemine võib kahjustada meid endid või inimesi meie ümber.

Kõmulised pealkirjad ei tähenda alati kõmulist sisu

Kõmulised pealkirjad stiilis “Viljandis toimus koolinoorte jõhker massipeksmine: vaata salaja filmitud kaadreid! Kohalikud kabuhirmus üha suureneva vägivalla ees!”, panevad küll uudisele klõpsama, kuid selle juures olevad kaadrid võivad pärineda hoopiski mõnest aastatagusest teises linnas aset leidnud kuriteost või isegi mitte Eestis toimunust.

Pealkirjadest ja nende juurde valitud piltidest hajameelselt silmadega üle libistades võib sündmustest ja nende tekkepõhjustest sageli ülevõimendatud mulje jääda. Soov tekitada meediatarbijates ühe või teise teema suhtes teatavaid eelhoiakuid väljendub sageli just pealkirjades ja artikleid illustreerivates fotodes – paljud aga pealkirjast ja fotost kaugemale ei jõuagi. Niimoodi võib meelde jääda ainult sõnum, mis ei vasta tegelikkusele ja teenib klikke kogudes sageli üksnes meediaväljaande huve. Emotsioonidele rõhuv meedia ei arvesta alati sellega, et elu on mitmetahulisem kui must-valgete sõnumite põhjal järeldada võiks.

Mida siis teha?

Alati tasub ühe teema kohta infot hankida mitmetest meediakajastustest ning kogutud teavet tuleks analüüsida – millistele argumentidele ja faktidele kirjutises tuginetakse, milliseid allikaid kasutatakse. Selleks, et #ollaobjektiivne, on olemas ka lihtsaid tööriistu, mis aitavad toimunust adekvaatsema pildi luua. Näiteks sobib siia originaalfotode tuvastamine Google’i abil või faktikontroll, minnes tagasi loo juures viidatud algallika juurde.

Tähelepanelik tasub olla ka niisuguse keelekasutuse suhtes, milles võimendatult tumedaid ettekuulutusi ja üldistusi kasutatakse (seejuures tõsiseltvõetavatele andmetele viitamata). Selliste sõnumite sagedane eesmärk on meediatarbija kellegi või millegi suhtes üles õhutamine. Oskus olla objektiivne, eristada fakte hinnangutest ja lausvaledest võiks igale meediatarbijale tänapäevases maailmas märksa olulisemaks muutuda. 

#olenobjektiivne kampaania kutsub üles noori suhtuma igasugusesse infosse targalt ning eristama ausaid sõnumeid kallutatutest. Kampaania põhimõtteid aitavad edasi kanda populaarsed Eesti Youtuberid teineteisele väljakutseid esitades.

Youtuber‘id tegid videoid, kus nad ütlesid enda parima ja halvima omaduse ning esitasid küsimuse, kas neist jääks teistsugune mulje, kui nad räägiksid endast vaid head või keegi teine ainult halba.

Esimesena ütles oma sõna sekka Martti Hallik!

Teisena asus #olenobjektiivne sõnumi eest välja noor ja terane neiu Victoria Villig.

Igal lool võib olla kaks külge ning seda on Victoria kogenud omal nahal. Millised on tema kogemused alatult manipuleeriva meediaga?

Ka Rauno Raiesmaa aka Sniff räägib muuhulgas mõistlikust infotarbimisest ja avaldab oma parima ning halvima külje.

#olenobjektiivne kampaania algatas Sihtasutus Archimedese noorteagentuur väärtusarenduse tegevuskava raames, rahastas Haridus- ja Teadusministeerium ja teostas Rakett.

Loe lisa www.noored.ee/olen-objektiivne.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga