Avastusrõõmu pakkuv robootika

Kooli erakogu
Kooli erakogu

Uut ja teguderohket õppeaastat on peagi alustamas ka huvikoolid. Noor Tegija tegi algava kooliaasta eel tutvust ühe põneva huvialaga, mis on populaarsust kogumas nii suuremate kui ka väiksemate seas.

Innovaatilise hariduse keskuse OGOGO juhataja Irina Romanov tutvustas Noorele Tegijale huvikooli, mille peamiseks tegevusalaks on robootika, kuid lisaks saab koolis õppida veel niisuguseid põnevaid alasid nagu Lego-art ja animatsioon. Algaval õppeaastal on plaanis avada ka ettevõtlusring, keemia katsetamise ring ning huviring kõige pisematele – 3–5-aastastele, kus oleks kombineeritud meisterdamine, matemaatika ja keeleõpe. Lapsed ehitavad Legodest ning õpivad sealjuures eneseväljendust oma töid esitledes.

Robootika – esimene tutvus teadustega

Robootikat saab OGOGO-s praegu õppida alates viiendast eluaastast, vanimad õppijad on 12 16-aastased. Robootika huviring on jagatud seitsmeks (vanuse)astmeks, kus keskendutakse erinevatele oskustele. Kõige väiksem aste alustab mehaanika, tehnika ja matemaatikaga  tutvumisega. Selles astmes õpitakse lihtsamaid mehhanisme ja füüsikareegleid, näiteks rataste ja hammasrataste, kangide, klambrite, telgede, plastikplokkide, kaalude, purjede ja tiibade töö ning toimimisega. Samuti tehakse tutvust mõistetega jõud, ujuvus, tasakaal, kiirus ja pikkused.

Alates koolieast algab töö robotite ja programmeerimisega. Huviringi õpilased ehitavad Lego roboteid ning proovivad lihtsamate andurite ja mootorite abil neisse elu sisse puhuda.

Vanemad lapsed õpivad juba keerulisemaid konstruktsioone ja programme. Selles astmes kasutatakse visuaalset programmeerimiskeelt ja lihtsasti ümberpaigutatavaid ikoone  programmikoodis, mis teeb selle lastele kergesti hoomatavaks. Vanemate astmete õppurid teevad ise juba omandatud teadmiste põhjal uusi ja keerulisemaid mudeleid. Lisaks konstrueerimise ja programmerimise õpetamisele on kursustesse sisse põimitud erinevad teemad, nagu energeetika, taastuvenergia jpm.

Kõige tähtsam on huvi!

Huvikoolis õppimise eelduseks ei ole muud kui lapse enda soov ja huvi – eelkõige avastamisrõõm ning uudishimu, aga kindlasti ka huvi robootika, mehaanika ja konstrueerimise vastu. Huviring on seotud paljuski sellega, mida parajasti koolis õpitakse, ja seda ka samal tasemel – seega toetab õpe huvikoolis koolis õpitut.

Kuidas robootikaga tegelemine last arendab?

Huvitegevus võimaldab lapsel tegeleda teda huvitava alaga, arendada loomingulisust ja ettevõtlikkust, kuna erinevalt koolist pole huvikooli tegevused kohustuslikud, vaid lähtuvad lapse enda huvist. Robootika huviringi on aga põimitud lisaks loogiline mõtlemine, teadmised füüsikast, matemaatikast ja konstrueerimisest.

Kooli üheks eesmärgiks ongi teha tänapäevaseid huviringe, mis oleksid innovaatilised ja tulevikku vaatavad.

Tulevikus on robootikal aina suurem roll ning seetõttu soovitaksegi lastes ja noortes äratada huvi teaduse ning inseneritöö vastu. Selleks kasutatakse huvikoolis struktuuri, kus esmalt loovad lapsed idee, siis prototüübi ning lõpus esitlevad seda, mis omakorda arendab ka projektipõhist mõtlemist.

Lisaks õpitakse igapäevaselt meeskonnatööd, loomingulist mõtlemist ja kindlasti areneb lastes ka suhtlemisoskus. Samamoodi õpitakse ka ebaõnnestumisega hakkama saamist, sest pidevalt käib katsetamise ja vigadest õppimise protsess. Näiteks kui programm ei käivitu või kui midagi on valesti ühendatud, peavad lapsed ise otsima ja analüüsima, kus on viga. Nii õppides tekib tugevam eduelamus ja tõuseb ka enesehinnang. Osaledes võistlustel ja konkurssidel tuleb õppida ka aja planeerimist ning esitlemist. Nii tekib huvi tulevikutöö vastu, areneb tehniline taip ja loogika.

Toetav keskkond

Huvikooli meeskonnas töötab palju erinevate valdkondade pedagooge – mitte ainult tehnilistelt aladelt, vaid ka noorsootöötajaid, kes oskavad kasutada aktiivseid õppemeetodeid, teha lastega kootööd ning olla pigem mentori kui õpetaja rollis. Juhendajad tekitavad vaimselt hea keskkonna ja vaba atmosfääri, kus õppida ja kogemusi jagada. Laps saab end avada, tunda ennast hästi ja turvaliselt.

Robootika – mitte ainult poiste huviala

Innovaatilise hariduse keskuse näitel võib täiesti kindlalt kummutada müüdi, justkui oleksid tehnikaga seotud huvialad ainult poiste pärusmaa. Robootika jt tehnika huviringid on sama populaarsed tüdrukutegi seas. Juba kas või see, et enamik huvikooli õpetajaidki on naised, näitab, et tehnikahuvil ei ole sooga mingit pistmist.

OGOGO-s on igas vanuseastmes õppimas nii poisse kui ka tüdrukuid. Pigem on tihtipeale vanemad need, kes tüdrukute eest otsustavad, et see neile ei sobi. Lastel endal on kõigil nii huvi, uudishimu, avastusrõõmu kui ka soovi uurida, olenemata soost.

Huvikooli õpetajate kogemuski näitab, et ei saa öelda, nagu poisid saaksid paremini hakkama. Ühtviisi andekaid ja neid, kellele see huviala väga sobib, on ühtemoodi tüdrukute ja poiste seas. Õpetajad julgustavad siin kõiki, olenemata sellest, kas õppur on poiss või tüdruk. Uuringutest on näha, et tihti toetavad tehnikaga seotud huvialadel õpetajad alateadlikult pigem poisse, kuid siin väldivad õpetajad seda sihilikult.

Seega – õppimaks robootikat või konstrueerimist on vaja ikkagi lapse enda soovi, huvi ja uudishimu. Ei piisa lapsevanema arvamusest, et lapsel on või ei ole neid teadmisi vaja. 

Vastab huvikooli õpilane Tomi (8A):

Miks Sulle meeldib robootikaga tegeleda?
Tahan näha, mida need robotid teevad, mille me valmis ehitame.

Miks Sulle robootika meeldib?
Ma arvasin, et see on lahe, ema soovitas mul proovida.

Kelleks Sa suurena saada sooviksid?
Suurte masinate – autode ja kosmoselaevade – ehitajaks ja parandajaks ning inseneriks.

Vastab Tomi ema Kati:

Kuidas jõudsite koos lapsega huviringi valikuni?
Õppisin aastatel 2015–2017 haridustehnoloogiat ja sain teada, kui huvitavaid
robootikavahendeid olemas on, ja seda, kuidas need last arendavad.

Mida peate lapse huvialaga tegelemise juures kõige tähtsamaks?
Pean oluliseks, et huviring täiendaks neid oskusi, mis tundub, et jäävad kas
vajaka või siis neid oskusi, mis lapsel väga hästi välja tulevad ja mida peaks
kindlasti edasi arendama. Näiteks, kehva füüsisega laps peaks kindlasti käima
lisaks mingis füüsilises trennis, arg laps mõnes ringis, mis julgustab esinema,
aga ka laulmises või kunstis ilmselgelt tugeva lapse andeid peaks edasi
arendama. Robootika, tehnika ja teadusring arendab lapses kindlasti loogilist
mõtlemist, keskendumist ja sobib neile, kel väga suur tehnikahuvi. 

FB cover

26. augustil toimub Tallinnas Kalevi spordihallis kell 12–17 laste ja noorte vabaaja mess “No vaata”.

Päeva juhivad Tanja Mihhailova ja Kristel Aaslaid.

✔Messil on väljas Tallinna spordiklubid ja huvikoolid.
✔Kohapeal on võimalik osa võtta näidistreeningutes ning nautida etteasteid.
✔Terve päeva toimuvad loosimised.
✔Väikestele lastele mänguala koos atraktsioonidega.
✔Esimesed 200 külastajat saavad kingituseks Premia jäätise.
✔Kõigi külastajate vahel loositakse Sportlandi poolt välja uhiuus maastikuratas Bottecchia 106.

Lisainfot ja osalevate huvikoolide tutvustused leiab Facebookist.

Liitu üritusega siin!

Huvitegevuste infot koondab ja vahendab Tallinna spordi- ja noorsooamet.
Lisainfo www.tallinn.ee/noorteinfo ja Facebookist: Tallinna noorteinfo.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga